Marketing szeptany – pomaga czy szkodzi?


Klika lat temu przeżywaliśmy wśród marketingowców prawdziwe zauroczenie marketingiem szeptanym, w zasadzie każdy próbował go stosować jednak z czasem okazało się, że skutki takiego marketingu nie zawsze są pożądane.

Co to jest marketing szeptany?

W erze przed internetem był to typ marketingu, w którym ustna informacja na temat produktu czy firmy była bezpośrednio przekazywana do odbiorcy. W erze internetowej są to najczęściej pozytywne komentarze pisane na formach internetowych i blogach. Takie komentarze powinny wyglądać naturalnie i spontanicznie, tak by wydawało się, że faktyczny odbiorca usług, który z nich korzysta poleca firmę oraz jej produkty czy usługi.

Kiedy marketing szeptany szkodzi?

Są dwa powody, dla których firmy powinny stanowczo rozważyć prowadzenie działań marketingu szeptanego: jego jakość oraz wpływ na pozycjonowanie. Marketing szeptany polegający na napisaniu jak największej liczby postów z linkiem do firmy, nie koniecznie w odpowiednich tematach – to działania, które denerwują odbiorców i z pewnością nie wpłyną pozytywnie na wizerunek firmy, ani na liczbę wejść na stronę www. Userzy wiedzą, że są to opłacone działania i traktują je jako SPAM. Drugą kwestią jest wpływ na pozycjonowanie.

Pozycjonowanie to uzyskiwanie jak najwyższych pozycji strony www w wynikach wyszukiwania. Istnieje wiele czynników, które mają wpływ na pozycję w wyszukiwarce, jednym z nich jest ilość i jakość linków prowadzących do strony www. Im tych linków więcej i im lepszej są jakości tym strona znajduje się wyżej w wynikach wyszukiwania. Jednak jeśli linki prowadzące do strony pochodzą z podejrzanych domen, a takie mogą być fora, na których umieszczono linki prowadzące do strony – tym pozycje niższe. Dlatego marketing szeptany prowadzony nieumiejętnie może szkodzić. Chcąc się więcej dowiedzieć na temat zasad pozycjonowania, prowadzenia fanpage oraz samej usługi warto odwiedzić stronę – http://brandbay.pl.

Jak prawidłowo prowadzić marketing szeptany?

Przede wszystkim należy pamiętać, żeby posty polecające firmę czy produkty były jak najbardziej naturalne, należy przyjąć, że nie chodzi o liczbę wejść na stronę, ale o sprzedaż. Zatem nie jest konieczne podawanie linka, czasem wystarczy nazwa firmy czy opis jasno wskazujący kogo czy czego dotyczy wpis. Ważne jest także, aby dodawać dobre jakościowo wpisy, tematycznie pasujące do forum i temat, w którym post jest umieszczany. Ważne jest także, aby konto, z które wpis jest umieszczany mają swoją historię i by były dodawane z niego różne wpisy, nie tylko te „szepty”.